Rijbewijs halen #1

Ik ben nu al een tijdje bezig met het halen van mijn rijbewijs en daar komen verschillende dingen bij kijken. Ten eerste moet je natuurlijk een goede rijschool kiezen, daarnaast moet je je theorie halen en rijlessen nemen. In deze blogpost vertel ik jullie hoe dit bij mij tot nu toe allemaal is gegaan.

Over precies 2 weken heb ik ook mijn tussentijdse toets en ongeveer 1,5 maand later mijn rij examen. Tegen die tijd maak ik daar nog 2 andereย blog posts over.

Het begon allemaal een aantal dagen na mijn 17e verjaardag (die op 23 september was). Op 3 oktober vierden we mijn verjaardag bij mijn vader. De visite zou tegen een uur of 8 komen, dus om 7 uur was ik nog even bezig om wat hapjes te maken. Tot mijn tante opeens voor de deur stond. Ik dacht die is vroeg? en waar is de rest? Al snel bleek dat ik als cadeautje een rijles voor mijn verjaardag kreeg, omdat mijn oom en tante een rijschool hebben.

Een tijd later ging op zoek naar een goede rijschool in Emmen, omdat mijn oom en tante helaas te ver weg wonen om daar rijles te nemen. Na het hele internet afgezocht te hebben kwam ik uit bij een Rijschool, Rijopleiding Emmen. Ik koos voor deze rijschool, omdat ik heel veel mensen kende die bij hun hadden gereden en ze een van de hoogste slagingspercentages hadden van Emmen.ย Omdat ik liever niet wilde rij lessen als de winter net begonnen was, maar ik ook een klein beetje haast had omdat ik volgend schooljaar naar Groningen wil om te studeren en op kamers te gaan besloot ik om begin januari ย contact op te nemen en mijn proefles werd gepland op 14 januari. In die eerste rijles werd er gekeken hoeveel rijlessen ik nodig zou hebben en welk pakket daar bij hoort.

Na de eerste les werd me verteld dat het handiger was om eerst de theorie te halen en daarna pas echt te beginnen met rijlessen, omdat het anders heel onhandig zou worden als je je theorie niet in 1 keer haalde. En als je je theorie gehaald hebt is het ook makkelijker, want je weet al wat alle borden betekenen.

Dus toen begon ik maar gauw met het leren van mijn theorie. Ik had al verwacht dat het veel was om te leren en dat was het ook echt. Eind januari begon ik met het leren van mijn theorie en het theorie examen had ik gepland op 3 maart. Ik had echt precies 5 weken om alles te leren, want ik wou zo snel mogelijk beginnen met rijlessen. Gelukkig haalde ik op 3 maart mijn theorie examen in 1 keer. Dat scheelde al een hele hoop. Ik had 6 fouten op het gedeelte van 25 vragen waar je 12 fouten mocht hebben en 5 fouten op het gedeelte van 40 vragen waar je 5 fouten mag hebben. ๐Ÿ™‚

Op 14 maart begon ik echt met rijlessen en op dit moment heb ik 8 rijlessen gehad. Door dat er een keer uit viel en mijnย rij instructrice ging trouwen had ik tot vorige week een maand geen les gehad. Maar vorige week had ik weer 3 keer rijles, deze week ook 3 keer en volgende week ook 3 keer en daarna heb ik mijn tussentijdse toets op 6 juni. Dus ik hoop dat het goed gaat.
image

X Annegreet

