Tips om beter te plannen.

De laatste tijd merk ik heel erg dat haast niemand meer een agenda gebruikt, terwijl ik dat altijd nog heb gedaan. Ik vraag me af hoe deze mensen op tijd komen op al hun afspraken en hoe ze nooit wat vergeten. Want als ik geen agenda zou hebben zou ik overal te laat komen en geen overzicht meer hebben van wat ik wanneer zou moeten doen. Daarom vertel ik jullie in dit artikel alles over hoe ik dingen plan en geef ik tips hoe je dit het beste kunt doen.

Ik heb het vooral de laatste tijd heel erg druk en dan is het belangrijk om alles goed te plannen, zodat je niet vergeet om ergens heen te gaan of ergens te laat komt. Door alles op te schrijven in je agenda voorkom je dat je iets moet afzeggen omdat je iets dubbel gepland hebt en is het gewoon veel overzichtelijker.

agenda

Ik moet met redelijk veel dingen rekening houden zoals: School, werk en rijles. Deze dingen worden allemaal voor je ingepland en jij moet dan zorgen dat het allemaal in je planning past. Daarnaast moet je ook nog met veel andere dingen rekening houden zoals met verjaardagen, afspraken bij de ortho etc.

Een aantal tips van mij zijn:

  • Neem altijd je agenda mee

Zodat je nieuwe afspraken direct op kunt schrijven. En je direct kunt kijken of je wel of niet kunt. Zo hoef je achteraf niks af te zeggen.

  •  Maak lijstjes

Maak lijstjes van dingen die je nog moet doen, maar die niet persé bij een bepaalde datum horen. Je kunt bijvoorbeeld van die post-it blaadjes in je agenda plakken.

  • Stel prioriteiten

Als iets niet in je planning past bedenk dan wat het meest belangrijk is. Je kunt bijvoorbeeld niet school afzeggen omdat je toevallig ook ingepland bij je werk.

  • Kijk regelmatig in je agenda

Alles opschrijven in je agenda is natuurlijk heel handig, maar als je je agenda niet regelmatig checkt heb je er nog niet veel aan.

  • Maak je planning realistisch

Je hebt er niks aan als je bijvoorbeeld van 9:00 tot 15:00 naar school moet en om 15:05 moet werken terwijl je van school naar werk een half uur moet fietsen.

Naast een agenda heb ik ook nog een planbord op mijn kamer hangen met alle dagen van de week er op. Op zondag avond vul ik daar alles voor de komende week in zodat je als je door je kamer loopt je in één oogopslag kunt zien wat je de hele week moet doen.

planbord

En na het invullen ziet het er ongeveer zo uit.

Alle verschillende dingen geef ik een andere kleur

werk = roze

groen = school

blauw = rijles

en zwart is het overige. op dit moment.

planning

Hoe plannen jullie je week?

X Annegreet

 

