Tips om niet te verbranden & als je al verbrand bent.

De afgelopen 2 dagen was het  tussen de 28 en 34 graden buiten en dat is natuurlijk de perfecte gelegenheid om te verbranden, vooral aan het water. Om af te koelen ben ik gisteren en vandaag  naar de Beetse geweest, dat is een oude zandafgraving bij ons in de buurt waar je nu mag zwemmen.  Met ons vriendengroepje zijn we daar in de zomer ook regelmatig te vinden.  

De eerste dag dat we er heen gingen had ik me niet ingesmeerd, ik dacht ik verbrand haast nooit en zo warm had ik het ook niet, waarschijnlijk door het koude water. Later in de middag had ik mijn schouders nog wel een beetje ingesmeerd, omdat het een beetje rood werd. Blijkbaar was mijn zonnebrand echt over datum en kwam ik er ‘s avonds achter dat ik keihard was verbrand.

De volgende dag zouden we weer heen gaan, maar ik was echt enorm verbrand dus dat was echt niet zo fijn. Ik besloot me deze keer wel goed in te smeren en ook meerdere keren. Zodat ik niet nog erger zou verbranden. We hadden ook een mini parasol meegenomen en een strandtentje waar ik in heb gezeten wanneer ik uit het water was. Dat hielp wel echt goed en daardoor ben ik niet echt veel erger verbrand dan dat ik al was.

girls sunbathing on the beach

Tips om niet te verbranden.

  1. Gebruik een zonnebrandcrème met een goede beschermingsfactor (BF) of Sun Protection Factor (SPF) tegen zowel UV-A als UV-B
  2. Breng zonnebrandcrème altijd ruim aan. Onthoud dat bij veel merken de vermelde beschermingsfactor pas wordt bereikt als je zo dik smeert dat je bijna wit bent. Kies daarom voor een hogere factor en wees er niet zuinig mee!
  3. Tussen 11.00 en 15.00 uur is de zon het felst. In deze periode kun je beter niet zonnebaden maar zorgen dat je huid beschermd is tegen de zon.
  4. Laat je huid geleidelijk aan de zon wennen. Ga dus niet direct een hele dag zonnen terwijl je het hele jaar nog niet in de zon hebt gelegen.
  5. Draag beschermende kleding zoals een hoed of een pet, een shirt met lange mouwen, een lange broek en een zonnebril. Natte kleding laat trouwens meer straling door dan droge kleding.
  6. Bij een heldere lucht, sneeuw, water of zand wordt straling gereflecteerd, waardoor deze sterker op de huid werkt. Je doet er dan dus goed aan om je extra te beschermen.
  7. Parasols en bewolking laten UV-stralen door, dus ook dan kan bescherming nodig zijn.
  8. Smeer je iedere twee uur opnieuw in met zonnebrandcrème. Smeer jezelf ook opnieuw in als je hebt gezwommen! Zelfs waterdichte zonnebrandcrème verliest zijn werking in het water.
  9. Gun je huid rust en blijf eens een dag uit de zon.
  10. Zorg dat je voldoende drinkt om je huid gezond te houden.
  11. Hydrateer je huid constant na het zonnen. Breng een verzorgende crème aan wanneer je voelt dat de huid trekkerig aanvoelt. Het gebruiken van after-sun is ook aan te raden. Deze middelen geven je huid rust.
  12. De hoeveelheid UV hangt niet af van de temperatuur. De meeste UV-stralen gaan dwars door de wolken heen, en storen zich niet aan een frisse wind of een regenbui.
  13. Cosmetica kan onder invloed van UV-stralen vervelende huidreacties opleveren. Verwijder daarom alle cosmetica (oogschaduw, lippenstift, foundation etc.) voordat je gaat zonnen.
  14. Zon en alcohol gaan slecht samen. Als je gaat zonnen kun je beter geen alcohol drinken. Alcohol verwijdt de bloedvaten nog eens extra. Hierdoor verbrand je sneller.
  15. Blijf jezelf ook beschermen als je eenmaal bruin bent. Een bruine huid beschermt namelijk niet volledig tegen de negatieve effecten op lange termijn.
  16. Bedenk dat verbranding permanente schade aan je huidcellen veroorzaakt. Deze schade veroorzaakt vroegtijdige veroudering en verhoogt de kans op huidkanker.

(Bron https://sochicken.nl/niet_verbranden_op_vakantie_16_tips)

Tips voor als je verbrand bent

1. Lauwwarme douche
Neem een lauwwarme douche. Hierdoor gaan de poriën van je huid openstaan en kan de warmte eruit. Gebruik geen zeep, want dat droogt je huid alleen nog maar meer uit. Leg na afloop nog een paar koude, natte doeken op je verbrande plekken.

2. Aloë vera
Smeer je verbrande huid in met een aftersun of bodylotion, liefst met aloë vera erin. Dit plantenextract heeft een kalmerende en herstellende werking op de huid.

3. Kamille
Net als aloë vera heeft ook kamille een kalmerende werking. Laat wat water koken en maak een pot kamillethee. Laat de thee afkoelen en zet het in de koelkast. Na een uurtje drenk je een paar watjes in de koude kamillethee. Vervolgens leg je die watjes op je verbrande huid.

4. Yoghurt, karnemelk, komkommer of rauwe aardappel
In de categorie huis-, tuin- en keukenmiddeltjes: yoghurt, karnemelk, schijfjes komkommer of rauwe aardappel kunnen ook helpen om je huid – tijdelijk – af te koelen. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor de werking van deze middelen, maar veel mensen zweren erbij.

5. Blijf uit de zon
Klinkt als een open deur, maar als je op vakantie bent, is het heel verleidelijk om de volgende dag toch weer lekker in de zon te gaan liggen. Bedek je beschadigde huid goed! Doe een grote, ronde hoed op, draag een T-shirt en smeer je heel goed in, liefst met factor 30 of zelfs 50. Een verbrande huid heeft minstens 3 dagen nodig om te herstellen.

(Bron http://www.libelle.nl/actueel/verbrand-zon-tips )

Ik hoop dat jullie wat aan de tips om niet te verbranden hebben gehad en anders net als ik de tips voor als je verbrand bent hard nodig hebt gehad.

X Annegreet

